Montessori pomůcky – Má...

Má smysl pořizovat si speciální pomůcky domů? Pokud jste si zkusili vyhledat „Montessori pomůcky“, zjistili jste, že se s různými eshopy a reklamou doslova roztrhl pytel. Ale jak správně vybrat? Podle čeho se rozhodovat? K čemu jsou, proč je mít/nemít a jak vlastně prospívají? Na to se podíváme v dnešním článku.

Co jsou to vlastně Montessori pomůcky?

Dítě má od narození touhu objevovat, zkoumat a poznávat. Montessori pomůcky jsou ucelený, velmi promyšlený didaktický materiál pomáhající dětem v naplňování potřeb po poznání. Tento materiál – spíše jeho základ vytvořila M. Montessori na základě pozorování dětí a jejich potřeb. Nezapomínejme, že právě díky těmto pomůckám v tehdejší době dokázala nemožné a ukázala společnosti, že i nevzdělatelné děti se mohou radu věcí naučit a dosáhnout velkých úspěchů.

Originály pomůcek vzniky před více než 100lety. Za tu dobu se posunul vývoj naší společnosti, školství, proměnily se potřeby dětí a děti samotné, pedagogika má k dispozici nové poznatky o dětech, ale máme také nové poznatky o světě a společnosti. Zkrátka, o všem víme více a celý svět se vyvíjí.

Montessori škola pomůcky

Jaké oblasti rozvíjejí?

Protože M. Montessori byla pedagog, rozdělila materiály systematicky do jednotlivých skupin – podle toho jaké oblasti rozvíjejí, a co je hlavním cílem pomůcky. Neznamená to však, že daná skupina je striktní, neboť některé pomůcky rozvíjejí i více oblastí. Montessori pomůcky by měly být v základu rozděleny do těchto oblastí:

  • PRAKTICKÝ ŽIVOT (materiály seznamující s běžným životem),
  • SMYSLOVÁ VÝCHOVA (materiály rozvíjející smysly),
  • JAZYK (materiály rozvíjejí mateřský jazyk),
  • MATEMATIKA (materiály rozvíjející představy a logické myšlení),
  • KOSMICKÁ VÝCHOVA (materiály shrnující poznatky z oblasti zeměpisu, prvouky a přírodovědy a dějepisu).

Ale protože Montessori pomůcky mají rozvíjet dítě ve všech oblastech, nalezneme zde i materiály rozvíjející hudební a výtvarné dovednosti.

Montessori pomůcky škola knoflíky

Podle čeho vybírat?

Tady je důležité připomenout, z jakého pohledu pomůcky vybíráme – zda jako rodič nebo učitel. U rodiče se nepředpokládá didaktická a metodická znalost zavádění učiva mateřské, či základní školy. Rodič vybírá intuitivně a citem, zatímco učitel by měl znát Montessori materiály a vědět i zda je správně uložen a ve správně označených krabičkách apod.

Červeno-modrá tyč

Montessori pomůcka, na které se již malé děti učí měřit délky – přirozeně a v souvislostech. Dítě se pomocí 10ti tyčí učí poznávat délky, počítat, měřit a chápat množství hmatem i zrakem. Také si vyjma počtu osvojují pojmy jako krátký, kratší, nejkratší, dlouhý, delší, nejdelší.

První dílek na tyči má 10 cm, červenou barvu (lichý) a odpovídá nekratší tyči. Další jsou pak na střídačku s modrou (sudý) až do délky 100cm čili jednoho metru. Děti jsou schopny pomocí tyčí změřit jakýkoliv objekt i délku pokoje. Kolik červených dílků má nejdelší tyč – přeci 5.

Izolace jedné vlastnosti

Všechny Montessori pomůcky jsou vytvořené tak, aby umožňovaly dítěti co největší nezávislost na dospělém a dítě se s nimi učí. Mají v sobě zabudovánu kontrolu chyby (např. symbol, barvu, aj., podle čeho dítě pozná, že postupovalo správně). Pomůcky rozvíjejí u dětí smysl pro řád, koncentraci a koordinaci. Musí vycházet z prostředí dítěte, čili realitu a respektovat tyto zásady: postupují od jednoduššího ke složitějšímu, zleva doprava, seshora dolů, měly by primárně rozvíjet jednu oblast – tzv. izolace jedné vlastnosti.

Odráží reálný svět

Měly by být vytvořeny z kvalitního materiálu a měly by být vzájemně kombinovatelné a vzájemně se doplňovat. Musí být bezpečné a reálné. Takže žádný růžový globus, když voda je průhledná a obvykle zastupována barvou modrou.

Montessori pomůcky škola zvonky

Montessori hračka, nebo pomůcka?

Montessori pedagogika nerozděluje pomůcky na hračky a pomůcky, sama M. Montessori používá označení „materiál“, neboť i hrou se dítě učí a rozvíjí. Všechny materiály jednotlivých oblastí jsou cíleně vytvořeny se záměrem rozvíjet dítě v dané oblasti, ale především naplňují u dítěte touhu po poznání a objevu. Je úžasné, slyšet z dětských úst ono kouzelné: „AHA“. V mladším věku (cca 0 – 3) je pak výsledkem vnitřní zaujetí dítěte a trpělivost, s jakou u materiálu vydrží.

Montessori pomůcky škola ostrava

Má smysl pořizovat si pomůcky domů?

Určitě má. V tomto případě však platí, že cena by neměla být hlavním kritériem výběru, ale záměr, co chci u dítěte rozvíjet. Pokud však nemáte dostatek financí, pak pro domácí učení si můžete řadu materiálů vyrobit sami a nebo je máte již doma sami, a ani o tom nevíte.

Zejména, co se týče oblasti praktického života či smyslové výchovy. Postačí jen zapojit dítě do činností s vámi. Proč kupovat dětskou kuchyňku, když muže dítě vařit s vámi….stejně tak přesívat, přebírat, zatloukat hřebíky.

 

Může vás zajímat:

 


  • VŠE PODSTATNÉ ZA 5 MINUT!

    Jste tady poprvé? Paráda! Připravili jsme pro Vás mikrostránku, která odhalí vše podstatné o naší škole a školce během 5ti minut. Získáte tak informace: jak k dětem a výchově přistupujeme co budou vaše děti umět jak to u nás probíhá nebo co si o nás myslí naši rodiče Až se s námi seznámíte, vrátíte se […]

    Více informací
  • Chcete prohlídku?

    Chcete prohlídku? Nemusíte čekat na DOD! Stokrát slyšet, jednou vidět! Příjdte i Vy se přesvědčit, že to s výchovou a vzděláním Vašich dětí vážně umíme. Nesídlíme sice v Karolíně, ani nemáme zlaté fasády či kliky, ale máme nejlepší učitele. V kvalitě našich lidí neznáme kompromis, a na tom si stojíme! Budeme se těšit na Vaši […]

    Více informací

Nejnovější videa

Všechna videa